سفارش تبلیغ
صبا ویژن

89/4/23
10:15 عصر

اپتوکوپلر

بدست رضا در دسته

شرایط زیادی وجود دارد که نیاز داریم یک سیگنال یا دیتا را از یک سیستم به سیستم دیگر منتقل کنیم بدون اینکه مسیر اهمی به وجود بیاید و اغلب این به دلیل اختلاف ولتاژ منبع و مقصد می‌باشد. مثلا میکرپروسسور با ? ولت DC عمل می‌کند و یک ترایاک را که ??? ولت AC را سویچ می‌کند کنترل می‌کند.در این شرایط در ارتباط بین این دو باید یکی‌ ایزوله شود به دلیل حفاظت میکرپروسسور از خرابی ناشی‌ از ولتاژ اضافی که این عمل بوسیله? اپتوکوپلر انجام میشود.

اپتوکوپلر معمولا یک IC کوچک با ? یا ? پین می‌باشد.این IC کوچک ترکیبی از دو بخش می باشد : فرستنده? نوری که معمولا یک دیود ناشر نور می‌باشد و بخش گیرنده? نوری که میتواند یک فتوترانزیستوراست و بین این دو بخش هیچ جریان الکتریکی وجود ندارد و کاملا مجزا میباشند و تنها نور قابل انتقال می‌باشد. اپتوکوپلر یک قطعه? دیجیتال یا سویچینگ می‌باشد از اینرو بهتر است برای انتقال سیگنال‌های کنترل on-off یا سیگنالهای دیجیتال استفاده شود

انواع اپتوکوپلر

1.اپتوکوپلر ترانزیستوری: این قطعه از یک LED و یک ترانزیستور نوری تشکیل شده است که با کم و زیاد کردن ولتاژ پایه های میتوان بیس ترانزیستور را تحریک کرد.علاوه بر تغییر ولتاژ از موج برای تغییر نور نیز استفاده کرد.

2.اپتوکوپلر دارلینگتون: دراین قطعه به جای ترانزیستور یک جفت دارلینگتون در مدار قرار دارد.

3.اپتوکوپلر دیاک:از این قطعه برای تریگر کردن ترایاک استفاده می شود.