سفارش تبلیغ
صبا ویژن

86/9/24
11:34 عصر

UPS

بدست رضا در دسته

UPSچیست ؟
یو پی اس در لغت به معنی منبع برق بدون وقفه است و در اصطلاح به دستگاهی گفته می شود که نقش حفاظت از کامپیوتر و دستگاههای حساس الکترونیکی را بر عهده دارد.UPS سیستمی است که در مسیر برق ورودی دستگاههای الکتریکی قرار گرفته و کیفیت برق ورودی را افزایش می دهد . بطوریکه تحت هر شرایطی تغذیه دستگاهها ی مذکور عاری از نویز و نوسان و بدون وقفه باشد . جهت نیل به این مقصود UPS دو عمل انجام می دهد : 1- بالا بردن کیفیت برق ورودی با حذف نویز و اغتشاشات در شبکه و کاهش نوسانات آن 2- ایجاد یک سیتم جانشین (Back-UP ) هنگام قطع شبکه .


زمان برقدهی یا Backup time دستگاه یو پی ا س چقدر است ؟
مدت زمان برقدهی در UPS ها به دو عامل بستگی دارد : 1-تعداد سیستمها و میزا ن بار 2-ظرفیت باطر ی مورد استفاده ( با توجه به زمان Backup مورد نیاز می توان ظرفیت باطریها را محاسبه نمود.) در نتیجه این زمان متغیری از توان مصرفی خروجی و تعداد و ظرفیت باطریها به کار رفته می باشدو به زمان برقدهی UPS در صورت قطع برق برای مصرف کننده اطلاق می گردد.


تفاوت بین یو پی ا س Online و Offline( Standby )چیست ؟
بطور کلی UPS ها ر از روی مسیر تغذیه با ر می توان به دو گروه تقسیم بندی نمود . اختلاف اساسی دو نوع UPS در انتخاب مسیر های تغذیه اصلی و جانشین می باشد .در نوع Standby مسیر اصلی ورودی فیلتر شده برق شهر است که در حالت خطا در شبکه ، اینورتر از انرژی ذخیره شده در باتری از طریق سو ئیچ انتقال به بار وصل شده و تغذیه آنرا تامین می نماید . در نوع Online بار خروجی همواره از اینورتر و باتری ،‌که از طریق شارژر متصل به شبکه و در حالت شارژ دائم است ، تغذیه می گردد و تنها در حالت خطا در اینورتر است که سوئیچ انتقال بار را از طریق شبکه فیلتر شده تغذیه می نماید . در UPS های Standby در مسیر اصلی تغییرات آهسته شبکه و برخی اغتشاشات آن به خروجی منتقل می شود و در هر تغییر ناگهانی و شدید برق شبکه یک انتقال بار از شبکه به اینورتر انجام می گیرد و پس از بازگشت شبکه به حالت نرمال انتقال دیگری از اینورتر به شبکه انجام می شود که هر دو شامل زمان انتقال می باشند . در UPS های Standby شارژر فقط جریان با تری را تامین می کند و بنا براین کم حجم و بسیار کوچک است ولی شارژر UPS های Online با یستی علاوه بر جریان باتری جریان مورد نیاز اینورتر را نیز تامین کند که شارژر بسیار بزرگتری را می طلبد . حرارت تولید شده در یک UPS از نوع Online به مراتب بیشتر از حرارت تولید شده در UPS های Standby است زیرا انتقال توان به شارژر و سپس اینورتر بیش از 3% تلفات خواهد داشت که این تلفات به حرارت تبدیل شده و طول عمر قطعات را کاهش می دهد . ولی در UPS های Standby از آنجائیکه اینورتر تنها در زمان خطا در شبکه و انتقال بار از شبکه به اینورتر ، شروع بکار می کند و نیز شارژر تنها جریان شارژ با تریها را که بسیار کمتر از جریان ورودی اینورتر است ، تامین می کند تلفات حرارتی بسیار کمتر بوده و بهمراه تلفات بوجود آمده در فیلتر در مجموع تلفات کمتری از UPS های Online دارند و از راندمان بالاتری برخوردارند .در مجموع از نظر کیفیت برق خروجی و اطمینان UPS های Online نسبت به Standby از عملکرد بهتری برخوردارند ولی از نظر قیمت ، راندمان و طول عمر UPS های Standby نسبت به Online ارجحیت دارند .